Recenze : Grog – Mona Lisa ze Stodolní – 2016

Grog – Mona Lisa ze Stodolní – 2016

Docela jsem byl zvědavý na tuhle rockovou partičku ze Severní Moravy. Již dříve jsem zaznamenal jejich předešlý počin Visalaje z roku 2008 a už tehdy mě mile překvapili. Co nám tedy přináší jejich novinka z loňského roku „Mona Lisa ze Stodolní“, která je již pátým řadovým albem této smečky?

Na úvod se sluší říct, že muzikanti nejsou žádní nováčci, kapela se na rockové scéně pohybuje přes dvacet let, a na nahrávce je to znát. Už když se mi dostalo CD do ruky, zabalené v parádně graficky zpracovaném digipacku (ta nahá „Lisa“ na titulní fotografii fakt stojí za to a jistě potěší oko nejednoho rockera), bylo mi jasné, že tentokrát si kluci s albem opravdu vyhráli a neponechali nic náhodě. Vkládám tedy CD do přehrávače a oddávám se poslechu.

Tajemné ponuré intro „Grogus ortni“ přechází v první vypalovačku „Pod vlajkou z překřížených hnát“ s chytlavým refrénem. Skvěle šlapající rytmika, přesně jak to mám rád. Je jasné, že bubeník Roman Horníček s basovým kytaristou Honzou Valuštíkem jsou sehraní borci, kteří si to náramně užívají.  Co mě mile překvapuje, je hodně dobrý, moderní zvuk nahrávky. Hledám, které studio toto „spáchalo“. V bookletu se dozvídám, že …nahráno ve studiu U Valdy. Neznám. Pátrám tedy na oficiálních stránkách kapely a zjišťuji, že se jedná o domácí studio basáka. Tak to tedy, kluci, klobouk dolů. Následuje klasická rocková „Dávno tě znám“, kterou si dovedu živě představit na koncertě Grogu, jak rozpaluje fanoušky. A už tady máme titulní „Mona Lisa ze Stodolní“. Krásně temný metalový kousek se zajímavým refrénem. Zpěvák Dalibor Halamíček fakt umí. Znám ho i z jiných projektů, kde se pokouší o angličtinu, ale jednoznačně doma je ve vodách českých textů a tam by měl i zůstat. Klidně by to mohl rozbalit ještě víc, potenciál na to určitě má. Dalším songem je svižný „Příběh Panthera“, začínající povedeným country intrem. Opět příjemná rocková pecka, tentokrát s vtipným textem. Jak se dozvídám z webu, text byl psán přímo na tělo Dalibora a s nadsázkou shrnuje jeho pestrý životní příběh. První balada na tomto albu je „Vzdávám se tvým rtům“ se zajímavým rytmem a kytarovýma vyhrávkama. Moc příjemná věc. Následuje úderná „Blanka“. Opět parádní kytarovka. „Zlatokopka“, to je zase crossover různých hudebních stylů, ale i tady má Grog posluchačům co říct. Vůbec se nenudím, v každé skladbě objevuju něco nového a to mě baví. A další perla. Duet s hostující zpěvačkou Monikou Agrebi „Dál mizím s tebou“ s výraznou klávesovou linkou se nese téměř na vlnách pop rocku, ale ani tady to není vůbec na škodu, spíše naopak. Už dlouho jsem neslyšet tak pestré album tuzemské rockové kapely. Ale jízda ještě nekončí. Další, přímočará šlapající skladba „Tak už máme, co jsme chtěli“ je zase rocková klasika, postupně gradující a zakončená zpěvným sborovým refrénem. Následuje tvrdší „Navždy ztracená“ valící se kupředu, podpořena hutnými kytarovými riffy sehraných a zkušených kytaristů Martina Sitka a Mirka Satory. Tišší a klidnější sloky kontrastují s výbušnými údernými refrény. Moc dobře se to poslouchá. Další balada a zase potenciální hitovka „Bloudím v tobě dál“. Tak to je klasický rockový slaďák, který by neměl chybět na žádném pořádném albu. Je mi jasné, že tuto pecku musí zamilovaní rockeři a rockerky zbožňovat a ani poměrně delší stopáž skladby jim určitě při vzájemném tulení nevadí. „Zubatá“ je nejsvižnější skladbou na tomto CD a text mě opravdu pobavil, hlavně pointa je fakt povedená. Autorem textu, stejně tak jako u většiny skladeb, je kytarista Martin a musím říct, že se nejedná o žádné laciné hospodské stupidity, kterých je bohužel v našich luzích a hájích poměrně dost, ale společně s bubeníkem Romanem (autorem 3 textů) vytvořili dílko vskutku podivuhodné. „Zubatá“ je důstojným zakončením tohoto zdařilého alba. Vlastně na CD najdeme ještě jeden song, bonus „Zůstal sám“. Jedná se o skladbu, kde je Dalibor doprovázen jen symfonickým orchestrem, takže se poměrně liší od předešlého rockového materiálu, a to je také asi důvod, proč kluci tento song přiřadili jako bonus. Nicméně se nejedná o žádný podřadný track. Pěkně vytvořená aranž, hezké vokály. Je pravda, že na můj vkus už je tento slaďák trošku přeslazený, ale dovedu si jej klidně představit ve vysílání komerčních rádií, kde by určitě, pokud přímo nevynikl tak určitě nezapadl.

CD dohrálo a fakt mě dostalo. Poslechl jsem ho od začátku až do konce a ani jednou jsem neměl potřebu něco přeskakovat, natož vypnout. A už teď vím, že nezůstane jen u jednoho poslechu. Tahle parta si to vskutku zaslouží. Na výborném výsledku se určitě podíleli i přizvaní hosté, kytarista Andonis Civopulos, již zmiňovaná Monika Agrebi a zpěvačky Veronika Horníčková a Michaela Prchalová, klávesista Petr Bodnár a houslista Libor Sitek, který si střihl i foukací harmoniku v nejkratším tracku alba.

Pokud ve své sbírce toto parádní CD „Mona Lisa ze Stodolní“ od kapely Grog ještě nemáte, je nejvyšší čas toto napravit. Opravdu nebudete litovat. A pokud se o kapele chcete dozvědět něco víc, doporučuji jejich web www.grog.cz. A já si jdu dát repete s Monou Lisou…

Vaše názory